El seguici processional comença a avançar pels carrers de Verges a les 12 en punt de la nit de Dijous Sant. La comitiva està integrada per dos tipus de quadres, primer hi ha els vivents i després els misteris o imatges escultòriques, acompanyades per les seves vestes i grup de música. Entre els quadres vivents i els estàtics hi ha la Dansa de la Mort. Encapçala la comitiva el grup dels apòstols i un cec, així com la creu dels improperis. Tot seguit hi ha el quadre central del seguici: el format per Jesús a la Creu, el grup de jueus que el fustiguen verbalment i físicament, i les manages que els custodien. Ells protagonitzen, juntament amb altres personatges que s'aniran unint a la processó (Verònica, Samaritana, TresMaries, Filles de Jerusalem...) les tres caigudes parlades de la Via Dolorosa o Via Crucis vergelità.

El Pelegrí

El Pelegrí o el Cec encapçala la Processó i anuncia al públic el que passa immediatament davant dels seus ulls. Aquest personatge no té res a veure amb el relat de la Passió, sinó que és el cec que anava pel món anunciant els arguments d’aquella literatura oral que es coneixia com a Romanços de Cec o Romanços de Canya i Cordill. Fins al S. XIX era un personatge volgut i esperat per les capes de població analfabetes que només podien consumir històries a través d’aquests recontadors, generalment cecs o esguerrats.

Els apòstols

És el primer quadre de la Processó. Representen els dotze apòstols o deixebles de Jesús: Pere, Joan, Andreu, Jaume el major, Jaume el menor, Felip, Bartomeu, Mateu, Tomàs, Simó, Tadeu i Judes. Han protagonitzat dues de les escenes de la representació teatral a plaça, el Sant Sopar i l'Hort de Getsemaní, i ara encapçalen el seguici processional. Documents antics testimonien que tenien diàlegs, que anaven acompanyats per Jesús i que resaven el rosari durant el recorregut. En l’actualitat, no diuen res pel carrer.

Creu dels improperis

Els improperis són els instruments amb els quals es van fer burles, ofenses o retrets a Jesús durant la Passió: els claus que el van clavar a la creu, el gall que va cantar per les negacions de Sant Pere, la llança de Longuinus, la corona d’espines, el fuet de l’assotament, etc. Aquests improperis pengen d’una creu que porta un penitent amb vesta i cucurulla negres i recorden al públic els instants més tèrbols de la Passió.

La Samaritana amb angelets i vestes blanques

La Samaritana porta el càntir a la mà i tot el conjunt és un quadre plàstic que recorda a l’espectador el moment de la vida pública de Jesús en que ell redimeix la pecadora. Va acompanyada d’angelets i vestes blanques. Dècades enrere, s’afegia al seguici quan aquest passava al costat del pou on ella tenia l’encontre amb Jesús. Ara la seva escenificació es fa prèviament a la Plaça i ella s’incorpora a la Processó des de l'inici.

Jesús a la creu amb els jueus, manages i els dos lladres

El quadre està format per Jesús carregant la creu i un grup de jueus que durant tot el recorregut l'increpen i el fuetegen. Encapçala la comitiva Caifàs amb la seva guàrdia exhibint la sentència. Un dels jueus és Cirineu, un home a qui la resta li proposen que ajudi a portar la creu a canvi d’unes monedes perquè temen que Jesús no arribi viu al Calvari.

  • La Verònica amb angelets i vestes blanques

    La Verònica representa una dona que té compassió de Jesús durant la Via Dolorosa. Apareix a la Processó a la primera caiguda, quan al caure Jesús a terra, s'hi adreça sense cap mena de por, impreca els jueus i té versos de consol per a Jesús mentre li eixuga la cara de la suor i la sang que l’amaren.

  • Les filles de Jerusalem

    Les filles de Jerusalem, popularment conegudes com "les ploraneres" representen quatre dones que es lamenten públicament, durant la segona caiguda, de la injustícia que es comet amb la condemna de Jesús i de la desgràcia que això suposa per la Mare de Déu.

La Dansa de la Mort

Descobreix tots els seus membres i la seva simbologia

LA DANSA DE LA MORT

L'Assotament amb vestes grises

L’Assotament és la primera de les cinc imatges i representa la flagel·lació de Jesús com a càstig per proclamar-se fill de Déu. Aquesta imatge a Verges es coneix popularment els Pistolets perquè els dos saions que fuetegen Jesús s'assemblaven a dos germans d'una família de Verges. La imatge va acompanyada per un grup de vestes de color gris.

Natzarè amb vestes liles

En segon lloc hi trobem El Natzarè. És la imatge de Jesús amb la creu a coll a la pujada del Calvari. Durant unes quantes dècades havia estat guardada en una capella d’una casa particular i d’allí sortia per la Processó del Dijous Sant. El color de les vestes que l'acompanyen és el morat.

El cor de l’Stabat Mater

El cor de l'Stabat Mater va just davant la imatge de la Dolorosa. Es tracta d'un cor polifònic format per un petit grup instrumental (dues flautes travesseres i un fiscorn) i un grup d’homes i dones que canten un Stabat Mater, d’autoria desconeguda, a cada aturada que fan.

La Dolorosa amb vestes blaves

La Dolorosa és l’única imatge sobre plataforma que es porta a coll. És duta integrament per dones, en dos grups de quatre que es van rellevant durant el recorregut. El color dels vestits de les portadores i el de les vestes que l'acompanyen és el blau. El vestit de les portadores duu una agulla amb els set glavis clavats al cor de la Mare de Déu.

La Pietat amb vestes negres

La quarta imatge és La Pietat, conjunt escultòric fet amb guix que representa la creu amb Maria asseguda al seu peu i Jesús mort a la seva falda. Com a curiositat, el llençol de puntes que penja de la creu, va ser fet a mà per una noia del poble fa ja unes quantes dècades i hi va destinar bona part de la seva vida. El color distintiu de les vestes que l'acompanyen i del grup és el vermell.

Sant Crist amb vestes vermelles

Tanca la Processó el Sant Crist, precedit de la banda de música. Aquesta imatge és duta a pes a la manera catalana per portadors que es van rellevant perquè la imatge no toqui mai a terra. Tot el grup, vestes incloses, mantenen el color vermell de la Confraria de la Sang que va ser l'encarregada d'organitzar la processó segles enrere.